måndag 5 september 2016

Rytm och Gitarr.

Måndagen den 5 september hade vi vår första workshop i Musik och Rytm för unga åldrar som delkursen heter. Vi fick idag känna ännu mer på pulsen då vi började med en övning där vi skulle hitta vår egen puls, alltså vårt hjärtslag eller så kallad organiskpuls, och sedan gå i takt till den. När vi väl hade hittat vår egen puls så skulle vi i klassen hitta en gemensam, alltså vi skulle alla gå i takt till pulsen som vi tillsammans skapat. Hanna (vår lärare) talade även om att barn har en högre organiskpuls, alltså det slår fortare vilket kan göra det svårt för barn att hålla takter som kanske vi vuxna har lätt för. Vi fick även försöka hitta pulsen i låtar igen och denna gången kändes det bättre för mig, jag tyckte att jag hittade pulsen ganska fort.

En sak som är viktig för mig att tänka på när jag börjar arbeta som musiklärare är att elevernas organiska puls är snabbare än min egen. Gottberg, Jessica (2009 s.18) skriver de att det är viktigt att ha detta i åtanke när man väljer grundtempo i olika övningar. Det är lättare för mig att anpassa mig än för eleverna att anpassa sig efter mig iallafall till en början.

Sedan gjorde vi en namnövning i fyrtakt, vi klappade med händerna tillsammans och på tredje klappen sa en utav oss sitt namn. Gottberg, Jessica (2009, s.21) skriver att när eleverna har lärt sig puls och takt så kan man börja ta in rytmövningar. En övning som hon ger förslag på är att klappa sitt namns stavelser, detta skapar i sin tur rytmer om man sätter ihop det med varandra några gånger. Detta testade jag att göra under min VFU fast istället för att klappa sitt namns stavelser så fick eleverna välja ut ett djur, en plats, ett namn och något man kan göra. Sedan klappade vi ordens stavelser och fick till en rytm ihop med en ramsa. Vi hade även en övning när vi skulle klappa i fyrtakt men bara en i taget och så skulle det gå runt i cirkeln vi satt i. Man kunde även byta håll genom att titta tillbaka på den personen man fick klappen ifrån genom att klappa två gånger snabbt.
Vi ställde oss sedan upp för att göra en pulsövning med hela kroppen, vilket kallas för stor taktering, då klappade vi också i fyrtakt, första takten på låren, andra takten med händerna, tredje takten genom att klappa högerhanden på kamratens vänsterhand och vänsterhanden på kamratens högerhand, fjärde takten klapp med sina egna händer igen. Den övningen var ganska knepig i början eftersom man måste vara så pass synkade med resten utav klassen så man inte missar att klappa händerna ihop med den på en höger och vänster sida. Vi testade också på att spela jumbo trummor, då skulle vi också trumma i takt och sedan trumma en rytm där de andra skulle spela samma rytm.

Vi fick även sjunga lite, vilket kändes lite jobbigt och konstigt en liten stund men det gick över ganska snabbt när jag märkte att det faktiskt inte är någon som dömer mig för att jag kanske inte sjunger som en ängel. Först sjöng vi en låt som Hanna kallade Malins gråvantar, den låter gick i tretakt så då skulle vi klappa i tretakt samtidigt som vi sjöng. Vi sjöng också i kanon, några i klassen sjöng Imse vimse spindel och några av oss sjöng Bä,bä vita lam samtidigt som Hanna spelade på pianot. Sedan skulle vi även klappa eller stampa sångrytmen samtidigt som vi sjöng dessa låtar.
Rytmövnng, kanon 
Bild från boken Musik Katten
Vi hade även vår första Gitarrlektion idag vilket var spännande. Vi fick lära oss vad de olika delarna på en gitarr heter.  
Bild från
Och så fick vi lära oss att stämma en ostämdgitarr med hjälp utav en stämd gitarr. 
Vi fick även lära oss tre nya ackord, A7, D och Em och hur vi ska hålla gitarren. Så nu ska jag sätta mig och öva lite så jag verkligen lär mig att spela!

Referenslista: Gottberg, Jessica (2009). Musiken och rytmiken i praktiken. Stockholm: Sveriges Utbildningsradio i samarbete med rikskonserter 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar