torsdag 8 september 2016

Sång och Musikmetodik

Onsdagen den 8 september hade vi vår första sånglektion. Karin gick först igenom hur rösten fungerar, vilka muskler vi använder och hur stämbanden fungerar. För att vi skulle känna hur det kändes att göra vissa ljud så höll vi våra händer på halsen vid adamsäpplet och så gjorde vi olika ljud. Vi höll även händerna på olika ställen på magen för att känna vilka muskler vi använde.

Sedan fick vi sjunga lite olika låtar tillsammans för att testa våra röster lite.
Till en början kändes detta ganska jobbigt för mig, då jag har svårt att sjunga inför folk. Men efter att vi sjungit en liten stund så kände jag att jag kunde slappna av, då nästan alla i klassen är helt nya med det här och inte riktigt vet vart vi har rösten. Detta tror jag kan vara problematiskt även för elever, det kan vara obehagligt att sjunga inför alla andra klasskamrater. Det beskriver även Fagius, Gunnel (2007, s.109) som problematiskt, då man kan känna sig utsatt när man använder sin röst. Hon menar då att det är viktigt att vara positiv och uppmuntrande då det är den riktiga vägen att få eleverna att lyckas.

Vi fick testa att sjunga ljusa toner och mörka toner och Karin förklarade hur vi skulle handskas med rösten när vi kände att vi inte kunde sjunga ljusare. Det var lättare än jag trodde, det var bara att sjunga lite tystare och inte ta i så mycket och då kände jag att jag kunde ta högre toner än jag tidigare kunnat.
Vi sjöng olika låtar i kanon samtidigt som vi skulle klappa händerna i takt. Det är ganska komplicerat då tre utav oss klappar och sjunger på ett sätt och tre andra på ett os.v. Det är svårt eftersom man ska hålla kolla på vad man själv ska göra samtidigt som man ska också hålla takten med resten utav klassen.

Vi sjöng även refrängen på Laleh - Goliat och den ska vi lära oss till nästa gång. Vi ska lära oss att sjunga den med rätt noter och rätt takt. Jag hoppas att mina grannar inte hatar mig efter allt sjungande och spelande. ;) 

Jag är både förväntansfull och nervös över att sjunga mer med klassen. Det ska bli så roligt att få lära sig allt som har med musikskapande att göra och till och med bli bra på det.

Referenslista: Fagius, Gunnel (red.) (2007). Barn och sång: om rösten, sångerna och vägen dit. Lund: Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar